Sunday, 9 October 2011

Täällä Taupo kuuleeko Auckland me ei tulla takas


Mount Ruapehu

Mä lupasin postauksen viikonlopusta Lake Taupolla eli täältä kajahtaa! Mä googlasin ovelasti kartan Tauposta joka näyttää että Lake Taupo on keskivälissä tätä pohjoissaarta ja jonkun matkaa ehkä jotai 400 km tai no en tiiä mun kotoa Aucklandista. Agnes tekstas mulle sillo pari viikkoo sitte ja kysy että haluisinko lähtee sen ja sen hostvanhempien mukana Lake Taupolle. No öö en? ----- :D
  
Perjantaina skippasin koulun ja iltapäivällä Land Rover kaahas mun hostperheen talon pihaan ja me neljä suunnattiin etelään. Me yövyttiin motellissa Turangin kylässä, ei ite Taupon kaupungissa. Turangi on kuuluisa kalastuskylä ja Agneksen hostisä vietti viikonlopun kalastellessa. Vietettiin siellä siis koko viikonloppu ja oli jättekivaa med Agnes och jag pratade jättemycket svenska med henne :)

Snow!

Mt Ruapehu & skiing slopes ( we didn't go skiing though :/ )

Btw Late ja muut joille en oo varmaankaa tajunnu selittää että kiwit = uus-seelantilaiset :) tykkään näist näitten omista sanoista ja sanonnoista :)
Mutta nyt just mietin että vaihan tän blogin kielen kohta englanniks. Koska mun kaverit täällä oli et jee sullon blogi ja sanoin et jeeeep, mut suomeks. No mut tuleepa kaikille siel Suomessa enemmän harjotusta enkussa heheh..

Oon nyt tän parin kuukauden aikana mitä oon täällä asunu koko ajan tarkkaillu et millä kielellä mä ajattelen. Koska ihmiset kyselee et ajatteleks jo englanniks. Öö? En tiiä? Mut oon päässy siihen tuloksee et ajattelen pääasiassa suomeks. Ja osittain englanniks. Ja oon yrittäny tarkkailla miten mun kieli on kehittyny mut enpä tiiä.

Mut tällä hetkellä tuntuu et englanti tulee luontevammin. Ja jotenki tykkään puhuu nyt vaa enkkua? Eli. Näin. Helposti. Se. Käy.


Hmm. I really liked Taupo.



My Taupo was


the long and the winding road
sitting in The Car which was actually very exclusively comfortable 
watching rugby from the tv
listening to my Finnish music, haha ive got some swedish gospel actually too now ;)
taking a bush walk, which was supposed to be one hour and ended up to be two hours, location: Tongariro National Park
visiting waterfalls; Taranaki and Huka falls
taking HEAPS of cool photos at least I think they're cool
falling in love again and again with the countryside


not being able to stop wondering how the mountains look so pretty and why we don't have those in Finland.......

 
Lake Taupo!

walking on a swinging bridge
hoping it's not going to rain but still it rained and I had desperately try to protect my camera by putting a plastic bag on it while walking in a park 
learning new words
talking på svenska and in English
sleeping
eating
reading the map
shopping on late Saturday afternoon without buying anything and when half of the shops are already closing
finding HIM's cd in a music shop in Taupo and being proud of Finnish music
seeing a trout
being happy
not wanting to leave Taupo and go home
writing a letter
reading NZ guidebooks
being amazed about all those really weird-coloured mud pools
touching the snow and missing home


Cherry blossom



seeing the beautiful Lake Taupo and missing home again
buying good takeaway coffees
admiring the beautiful cherry blossoms
playing cards
forgetting all the worries
loving NZ - this is the place to be
feeling good - life's great

P.S. you won't get any pictures of the totally weird and cool mud pools now argh because technology doesn't obey me now....!! I'm sorry about all the editing of this page.....
But like always, everything good ends and we had to leave Taupo and come back to the city. We had to come back to this place which surrounded by all of these houses. I look out of the window and see houses and houses. And a bit more houses. And a bit of field.

My home is back in Sunset Road again, just to let you guys know if you already didn't. I moved back to my counsellor because my host family had a situation where they had to move their house too and we decided it's better like this. It is. I'm enjoying my life at the moment though sometimes I do feel a bit down and I just gotta deal with that that my feelings go up and down all the time.

The holidays started on Thursday. I'm loving it, two weeks off. Just spent a weekend 300 km south from Auckland, in the heart of the North Island.
Destination was Matamata.


Lotta


2 comments:

  1. onks mud poolsit jotai muta altaita? :D ja en ymmärtäny sanaa heaps mut muuten oon ylpee et tajusin !! :)) mä oon muute fblakossa nii haluun puhuu skypes nyt (:(:(:( !!! mä en muute vielkää tajunnu et kiwit onks ne eri juttu siis ko maorit? tai siis olin iha innoissaa vastaamas mantun tunnil et kiwit on niit alkup.asukkei mut ne on maoreit nii onks kiwit sit niit toisen asteen muuttajii sinne ? :---D tilanne epäselvä. pidä kamu hauskaa ja odotan innolla kuvia mud poolseist koska haluun nähä mitä ne on! tuleeks siel muute lunta missä sä asut nii talvella ainii paitsi siel tulee kesä upsista. ja kerro matamatasta (tulee mielee borabora). mulla oli kova ikävä tänään kun olin ihmisten kanssa keiden kanssa ei ollu niin mukava ja luentava olotila ja tuntu tyhmältä, sit on ihanaa kun tulet takaisin ja on nytkin sekä sulla että mulla ainakin joskus ihanaa jossei ihan joka hetki! =))) nyt pitää alottaa tekee tähtitieto esitelmää uranuksesta ja neptunuksesta oot rakas kamu <3

    t latepatukka

    ReplyDelete
  2. Heips höpsykkä,
    eli nää uus-seelantilaiset käyttää itestään nimitystä kiwit. Ja kiwi on siis myös täällä asusteleva lintu. Ja kiwifruit on kiivihedelmä. U know? :) maorit on tosiaan niit alkuperäisasukkaita. Mut kiwi yleisesti tarkottaa Uuden-Seelannin asukasta :) mut en tiiä hmm enimmäksee kyl ehkä puhutaa just valkoihosista kiweinä ja maorit on maoreita :) Mud poolsit on mutalähteitä heheh eli muta pulppuaa maasta :D ihihiii laitan sulle kuvii sellasist vihreistä lammikoista :D kuhan ehiiin! eikä  en tykkää olla tilanteessa jolloin eioo hyvä olla ja ihmiset ei oo luontevaa seuraaaaaa mut niih mullaki ikävä sua  välillä tulee aina kamala ikävä sinne Suomeen esim ku saa sieltä postia tai ku ei tunne vaa et kuuluu joukkoo joskus  nomut, välillä vaikeeta välillä ihanaa, vähänku plusmiinusnolla. Rakas olet myös latupatu :) <3
    Lode

    ReplyDelete