Thursday, 11 August 2011

The school issue

Mä alotin koulun maanantaina. Se oli aika hämmentävää, ainaki aluks. Kaiken lisäks mä olin koululla tuntia ennen ku se alko. Mut olin siellä kyllä vaa ja ainoastaa siks koska mun hostisä heitti mut kouluu! Muuten oisin mieluusti jatkanu unia kolmen täkin alla lämpimässä sängyssä.... Mut sen sijaa mä ootin tunnin kotiluokan eessä, viileessä ja sumusessa aamunkosteessa ilmassa koska en oikee tienny mihin oisin menny. Mut sit mun luokanvalvoja tuli. Ja sit kaikki oli hyvin.
 Mä muutin lauantaina mun ekaa perheeseeki. Tai no, luokittelen Sunset Roadin asukit kyllä mun ekaks perheeks. Mut tää uus perhe on tosi kiva, intialaistaustanen kolmikko. Mulla on siis nyt 13-vuotias hostveli. Nää on tosi mukavia, ehkä vähän hiljasia. Ja ah tää talo on lämpimämpi ku Sunset Roadin talo!! Thank God :----)
Mun koulu PInehurst School on vähän yli 600 oppilaan yksityiskoulu, jossa pienimmät on eskari-ikäsiä. Ja mä oon vuodella 12 lukiossa. Tää on yhteiskoulu eli tytöt ja pojat on samassa koulussa :) Lukukausimaksut on melko korkeet ja sen lisäks pitää ostaa koulupuku ja kaikki tarvittava materiaali oppitunneille. Ku mä vierailin ekan kerran koululla mä sain monisivusen listan jonka hinnaks oli laskettu 215 dollaria. Noh, me haalittii B:n kans kokoon suurin osa tarvikkeista Sunset Roadilta ja loput ostin K-martista. Hinta 16 dollaria.
 Aina päivän aluks eli 8.45 sekä päivän lopuks eli 15.05 kokoonnutaa POD-ryhmiin, joissa on eri-ikäsiä oppilaita. En kyllä oikee tajunnu näitten ideaa. Ja sit mun luokanvalvoja selitti jotain Harry Potterin ryhmistä ja olin viel enemmän et jaaaa. Mut PODin eli päivän lyhyen briifauksen jälkee alkaa ite tunnit. Mulla on tällä hetkellä valokuvausta, psykologiaa, enkkua, espanjaa ja historiaa. Valokuvaus on just jees mut mun pitäis vaa äkkii oppia käyttää photoshopia! Ja sit editoida pari kuvaa :--) Voi ku se oliski noi helppoo :D Psyka on kans jees, samoin hissa ja mä ymmärrän melkee kaiken niil tunneil jeee!! ^^ Mä toivon et tän vuoden jälkee mä hallitsen täydellisen enkun lisäks myös kohtalaisen hyvän espanjan, koska meitä on espanjan kurssilla kaks oppilasta :D ja välillä se toinen ei oo ees tunnilla eli saan kunnon yksityisopetusta ja kielikylvyn ja ihanaaaa ja se ope on tosi ihana!! <3 mut ärrrrsyttää et espanja menee aina päällekkäin musiikin kans enkä voi ottaa molempia mitenkää... Mut pianoa onneks pääsen soittamaa aina Sunset Roadilla (oon hemmoteltu, kaks pianoo mistä valita!) ja koululla: oon aamusin aatellu käydä pianohuoneessa harjottelee ku joudun kuitenki ainaa oottamaa ennen koulun alkua. Lounasta ei myöskää tarjota eli jokailtanen rutiini on tehä eväät seuraavaa päivää varten. Mullon yleensä mukana eväsleipä, rypäleitä ja banaani. Niillä jaksaa :) Mut tälläsee eväslounaasee kyl totta puhuen kyllästyy nopeesti. Kaipaan suomalaisen koulun ilmasta, lämmintä kouluruokaa. Te jotka valitatte kouluruoasta Suomessa ette tajuu kuin paljo etuja siel on!!
Mun koulupukuun kuuluu valkonen lyhythihanen kauluspaita sekä laivastonsiniset neule, takki, hame ja sukkahousut. Ja mustat kengät, joissa kuuluu olla hihna jalkaterän ympärillä ja joita me B:n kans metsästettii varmaa viikko sillon ku olin saapunu tänne. Ja kuin hyvä et me hankittii kaikki oikeenlaiset varusteet varsinki ku ekana päivänä heti oli koulupukutarkistus... ja tietysti mulla oli kynsilakkaa!! Mut se ope oli vaa et okei poista noi illalla. Vaihtari saa onneks paljon anteeks. Eli ei kynsilakkaa, ei massiivisia koruja. Ja uniformu kohdallaan. Joo-o. Henkilökohtasesti pidän Suomen koulupuvutonta järjestelmää parempana... voi teitä siellä ku saatte olla ilman koulupukua!
Ja tää koulu ei todellakaa oo mikää lepokoti. Mun pitää tehä tääl läksyjä, joita tulee kuitenki suhteellisen paljon eli öö on vähä sama ku ois kakkosella omassa koulussa :P Eikä tunneil jutella kaikkee hauskaa kavereitten kans. Tääl opiskellaa. Mut kaikki opet on itse asiassa tosi mukavia. Heittää sarkastista läppää. Mut opetusmetodit on aika lailla ku Suomessa. Ja kaikki opet kyselee koko ajan et miten mulla menee. Hassua mut kivaa :)
Year 12 on oikeestaa aika pieni ryhmä ja aika jakautunu. En tiiä oikee mihin soluttautusin lopullisesti! Täl hetkel oon viel vähä tälläi kuljeskelija vaik hengaanki yleensä siinä samassa porukassa johon ekana päivänä lyöttäydyin. Mut ihmiset on tosi mukavia :) monet tosin vaa moikkaa eikä sit tuu juttelee enempää mut jotkut tulee innolla kyselee kaikkea Suomesta yms. Ja must oli hauskaa tavata poika joka lähtee ens vuodeks vaihtoo Suomee!
Mä yllätyin kuin monet mun koulukavereista asuu maalla. Ja niil kaikilla on hevosia yms :) Oi asuisinpa mäki jollain lammas- tai hevostilalla! <3 Mut jännintä on se kuinka näil kaikilla on tosi eksoottiset juuret. Tai kaikki on asunu eri puolilla maailmaa. Monet on tietysti siirtolaisia Englannista, osa muualta Euroopasta, osa taas Etelä-Afrikasta, osa Aasiasta, osa asunu jollain pienillä paratiisisaarilla... Mä totesin et noh, oon vaa suomalainen. Mun vanhemmat on suomalaisia. Mun suku on täysin suomalainen. Mut ehkä siinäki on jotain eksoottista? Ei meitä oo ku noin 5.4 miljoonaa kappaletta.
Koulu alkaa pikku hiljaa olla siis tuttu. Ja eka viikko kohta ohi. Mä ostin tänää VIHDOIN kuulokkeet (unohin omat Suomee enkä totta puhuen kyllä ees tiiä missä ne on) jipiii oon kärsiny ja oottanu millon pääsen kuuntelee musiikkia <3 taivas.
Ostin mun kotikaupungin North Shoren kartan. Koska en osaa viel liikkuu täällä. Mut eilen lähin lenkille tavotteena löytää Sunset Roadille muutaman kilometrin päähän ja oon ylpee itestäni koska löysin sinne eksymättä! :)
Rotarykokoukset on tosi hauskoja oikeesti :) Aina aluks mä kierrän ympäriinsä myymässä arpajaislippuja ja lisäks setuotto menee mun kuukausirahaan :) Ja kaikki rotarit on tosi hauskoja! Ja vaik välil kuunnellaa pitkiä puheita nii sit taas heitetää läppää ja pelataa Sergent’s sessionia (joo älä kysy). Must tulee viel rotari... :D
Mä oon löytäny itestäni uusia puolia. Ainaki syömisen suhteen. Esim että mä niiiin rakastan kaakaota vaahtokarkeilla <3 Ja että kiivejä voi syödä aika paljon ja ne on silti tosi hyviä. Kiivejä on täällä kahta lajia, vihreitä ja keltasia! Ajattelin ryhtyä herkkulakkoon etten lihois niin paljoo tän vuoden aikana mut en tiiä onko musta siihen sen jälkee ku tänää maistoin Hollywood Caféssa taivaallista banaanikakkua! o.O ;)
Välil mul on tosi ikävä Suomea ja tuntuu yksinäiseltä täällä kaukana vaik en mä kyllä ihan heti takas haluu kuitenkaa tulla. Oon nyt ollu pois vasta 23 päivää, jos oikein laskin. Mä kaipaan suomalaista kahvia, ruisleipää, suklaata, saunaa, metsää, valosuutta, suomalaisuutta. Ja kaikkia ihmisiä <3
Täällä sitä nyt kuitenki ollaan enkä todellakaa kadu että lähin tänne. Ja kyllä tää maa jo kodilta alkaa vähän tuntua :) Vaikka koti on aina siellä missä sydän on. Ja mun sydän on ja tulee aina olemaan Suomessa.
Kirjottakaa kirjeitä, rakastan lukee ja kirjottaa niitä <3
Lotta the kiwifruit and marshmallow lover

6 comments:

  1. Lotta!

    oon sulle hurjan kateellinen, kuulostaa ihan huippu jutulta olla sielä vuos :-) vaikka ei ala-asteen (kyllä,siitä ON monta vuotta) jälkee olla nähty kunnolla tai juteltu tai mitään, ni voit olla varma että seuraan sun vuottas toooosi tarkasti :--)

    <3:llä minni

    ReplyDelete
  2. muista ENSIFERUM :D <3 <3 <3

    ReplyDelete
  3. SUOMEN KOULURUOKA KUNNIAAN!!! olen niin samaa mieltä :) ja voi ei kun joudut opiskelemaan.. ainakaan et tyhmenny toisinkun minä jaja!

    ReplyDelete
  4. VOI MINNI!!
    totta puhut, ei olla kyllä oltu paljoo yhteydessä, en kyllä tiiä miks :--D mut ihanaa kuulla et haluut lukee tätä <3 mä taas vuorostani voin tsekkailla mitä sä puuhaat kuopiossa :)) pidä hauskaa ja nauti kuopiopäivistä <3

    Masa joojoo Ensiferum tottakaiiii


    Riina äläpä!!! voivoi, en kyllä tiiä oisko ollu kivempi mennä sinne tyhmentymää kuitenki x) hheee ei vaa iha jepaa tääl on ;)

    ReplyDelete
  5. en tiiä minäkään että miks ei olla :--D voitas yrittää sitte ku taas palaat tänne suomen puolelle! pidä hurjan hauskaa :--)

    ReplyDelete
  6. No hei niinpä, ens kesänä sitte nähää ja muistellaa vanhoja! :--D hei mutta kiitos, sinä myös missä ikinä oletkaan <3

    ReplyDelete